Zájemce o službu je přijat v prostorech organizace pověřeným pracovníkem (sociální pracovník, pracovník v sociálních službách psycholog, terapeut), který se představí, tzn. sdělí své jméno a pracovní pozici v organizaci (profesi).
Pokud zájemce přichází v doprovodu, je mu dána možnost, aby si vybral, zda si přeje přítomnost doprovodu během rozhovoru (jednání). Pokud si to zájemce a doprovod přejí, jsou zanechání o samotě na bezpečném místě, aby se dohodli, kdo všechno bude přítomen jednání. Doprovodu je umožněno kdykoliv opustit jednání v jeho průběhu, pokud si to zájemce přeje.
Zájemci je vysvětlen smysl setkání (jednání o vstupu do konkrétní služby), je dotázán na jeho časové možnosti a seznámen s předpokládanou délkou setkání (cca 60 minut). Zájemce je rovněž upozorněn, že jednání o vstupu do služby se může protáhnout na více setkání v závislosti na jeho individuálních možnostech a schopnostech poskytnout o sobě potřebné informace a v závislosti na čase, který pracovník potřebuje k předání relevantních informací o službě zájemci takovým způsobem, aby tento se mohl kvalifikovaně rozhodnout pro vstup do služby.
Zájemce je upozorněn na možnost zůstat během jednání v anonymitě, kdykoliv jednání ukončit, případně podat stížnost na průběh jednání.
V průběhu prvního osobního kontaktu je zájemce o službu seznámen se základními informacemi (viz výše uvedené).
Pracovník zjišťuje:
- s čím zájemce přichází
- co od spolupráce/služby zájemce očekává
- jaké jsou jeho cíle
- zda spadá do cílové skupiny služby.